28 Ağustos 2009 Cuma

ULAŞIM

İnsanlar, hayvanlar, çeşitli malzemeler ve cisimler ile haberlerin nakline denir. Ulaşım, Sanayi Devrimi öncesinde kara ve deniz yolu ulaşımı yaygındı. Daha sonra motorların keşfedilmesiyle demir yolu ve hava yolu ulaşımları devreye girdi. Ulaşımdaki modern araçlar ve ulaşılan hız sonucunda turizm, ticaret ve sosyal faaliyetler de gelişmiştir.

Ulaşımı etkileyen faktörler

1. Kıyı bölgelerle iç bölgeler arasında dağların uzanışı nedeniyle ulaşım geçitlerden sağlanır.

2. İç bölgelerde ulaşım, geniş düzlükler nedeniyle kolaydır.

3. Doğuda ulaşım, yükselti ve engebenin fazla olması nedeniyle zordur. Bu yüzden kuzey-güney yönlü ulaşım sağlanır.

- Karayolu: En yaygın ulaşım türüdür. Yol yapım masraflarının sürekli artması nedeniyle otobanlar ülke geneline yayılmamıştır. En fazla trafik kazaları karayolunda görülür.

- Demiryolu: İlk demiryolu 1866’da Aydın-İzmir hattında açılmıştır. Günümüze kadar olan gelişmeler sonucunda toplam demiryolu uzunluğu 8140 km.’yi bulmuştur. Demir yolu kara üzerinde en ucuz olan ulaşım sistemidir.

- Denizyolu: Büyük kütlelerin uzak mesafelere taşınmasında denizyolu dünyanın en ekonomik ulaşım sistemidir. Ancak ülkemizde fazla gelişememiştir. Toplam 8333 km’yi bulan limanlarımızda düzenli gemi işletmeciliği gelişememiştir. Dünya ticaret filosunda Türkiye %0,6, Yunanistan %5, Libya %13,6 pay alır.

Türkiye’nin en önemli limanları İstanbul, İzmir ve Mersin’dir. Mersin, önceleri Orta Doğu Ülkeleri ile olan ticarette önemli iken günümüzde bu özelliğini kaybetmiştir.

-Havayolu: Ülkemiz ulaşımında en az payı olan ulaşım türüdür. Çünkü havayolu ulaşımı yüksek sermaye ve teknoloji gerekmektedir. Hava ulaşımında en yüksek yolcu payı iç hatlardır. Elli üç uçak seferi yapılmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.